Kaf en koren

Baarn 01 maart 2021. 

Enkele jaren geleden startte ik met de opbouw van een lijst van advieskantoren met lokale/regionale georiënteerde financiële dienstverlening. Enkele uitganspunten om op de lijst te komen: goed verzorgde website, onafhankelijkheid, focus op de klant, geen niche, geen 100% online en wisselwerking tussen kantoor en lokaal/regionaal werkgebied.

Ik zou de lijst eenvoudig kunnen samenstellen door uit online vindbare databases bestanden te bewerken. Echter, dat geeft voor mij niet het gewenste resultaat en daarom zoek en vind ik advieskantoren met Google. Het aantal kantoren zonder website verrast mij onaangenaam en ook van websites waarbij tranen in de ogen schieten word ik niet vrolijk. Een website is hèt visitekaartje van een advieskantoor en geeft een eerste indruk van de kwaliteit van dienstverlening. Niet dat hiermee gezegd is dat de dienstverlening van advieskantoren zonder site niet op orde is. Nee, het gaat om de eerste indruk die iemand krijgt als online naar een advieskantoor wordt gezocht. Het is niet aan mij om met kaf en koren te kwalificeren, maar ik kies voor sites die passen bij financiële dienstverlening.  

Gelukkig zijn er veel kantoren met een prima verzorgde website, dikwijls opgemaakt door een IT-bedrijf dat zich heeft toegelegd op de branche financiële dienstverlening. Met plezier bezoek ik sites en proef veel bevlogenheid in dienstverlening. Als een kantoor past in de uitgangspunten van ‘mijn doelgroep’ volgt controle in het register bij de AFM. Tevens is dan de beleidsbepaler bij mij bekend en dat is van belang om met een gepersonaliseerde e-mail contact te leggen met het kantoor. Mijn aanpak is zorgvuldig en doelgericht. Ter ondersteuning van mijn dienstverlening heb ik enkele websites ontwikkeld waarop kantoren vermeld kunnen worden.  Proactief plaats ik kantoornamen gratis op deze sites en stuur hierover een e-mail naar elk kantoor. Hoe contacten zich verder ontwikkelen is voor mij een boeiend vooruitzicht. Het is een leuke en interessante speurtocht!